Offerte

English

English

brand logo

FAQ

Toekomst

De doelstelling van de eigenaar van De Pier is vanaf het begin duidelijk: De Pier openstellen voor publiek met een zorgvuldig samengesteld programma, terwijl plannen worden gemaakt voor een echt toekomstbestendige herontwikkeling. Het verleden heeft bewezen dat de economische levensduur van De Pier al decennia geleden is geëindigd, ondanks alle reddingspogingen. Voor een toekomstbestendige Pier moet het dus rigoureus anders. Er is een nieuw programma nodig om De Pier een duurzaam tweede leven te geven. Hiervoor hebben wij aan de inwoners van Den Haag en Scheveningen en andere belanghebbende partijen gevraagd wat voor programma zij wenselijk vinden op een toekomstbestendige Pier.

De afgelopen periode hebben wij, in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction, op verschillende manieren onderzocht waaraan de vernieuwde Pier zou moeten voldoen. Ook zijn er gesprekken gevoerd met direct betrokkenen en vertegenwoordigers van uiteenlopende belangengroeperingen. De resultaten hiervan zijn gedeeld tijdens een informatiebijeenkomst met belanghebbende partijen op 22 februari ’23. Momenteel is De Pier B.V. in gesprek met de gemeente Den Haag om de vormgegeven plannen te bespreken.

Geen enkel strand in Nederland is zo herkenbaar als het Scheveningse strand, en De Pier speelt hier een belangrijke rol in. Velen zijn het weer als icoon gaan waarderen na de heropening van 2015. De komende jaren zal De Pier ontwikkelen, met de tijd mee veranderen en aan de eisen van de tijd worden aangepast. De Pier blijft dus herkenbaar. De mate waarin wordt gedurende het participatietraject verder vormgegeven, met inbreng van stakeholders en andere betrokkenen.

In 2024 zal duidelijk worden, aan de hand van de inbreng uit de participatie, hoe de afspraken op hoofdlijnen met de gemeente en De Pier B.V. vorm kunnen krijgen. In de loop van 2024 zal De Pier B.V. een vervolg geven aan het participatietraject. De bouw kan pas aanvangen na een door de raad van Den Haag goedgekeurd bestemmingsplan en een bouwvergunning. Naar schatting is hiervoor tot 2026 nodig.

Uit de participatie is gebleken dat hotels en short stay accommodaties het hele jaar door gewenst zijn. De functie wonen is op dit moment nog niet wenselijk.

Participatie

De online enquête is opgesteld door onderzoeksbureau Motivaction, een onafhankelijk en toonaangevend bedrijf in Nederland als het gaat om markt- en publieksonderzoek. De resultaten zijn door Motivaction geanalyseerd waardoor er verantwoorde en representatieve uitspraken gedaan zijn over de algemene tendens en meningen hoe gekeken wordt naar het programma op De Pier. Deze uitkomsten zijn als belangrijke input gezien door gemeente Den Haag in de nog te maken afspraken over de voorwaarden van de ontwikkeling van een toekomstbestendige Pier. De uitkomsten worden meegenomen in de verdere planontwikkeling.

Het onderzoek is reeds vervuld en daarmee afgerond. Middels een steekproef hebben ca. 20.000 inwoners van Den Haag een gepersonaliseerde uitnodiging ontvangen van Motivaction om mee te doen aan de enquête. Ook bestond er de mogelijkheid om de online enquête in te vullen via de website.

Contact

Nieuws vanuit De Pier B.V. over het participatietraject tot einde dit jaar en het vervolg wordt gemeld op de website van De Pier, in de nieuwsbrief en de kanalen op Facebook, LinkedIn en Instagram.